Twoja strona internetowa działa na platformie WordPress?
obacz, jak zwiększyć jej widoczność w Google.
Proces pozycjonowania strony internetowej rozpoczyna się jeszcze przed jej udostępnieniem dla użytkowników – w momencie wyboru systemu zarządzania treścią. Od jego możliwości technicznych zależy to, na jakie czynniki będziesz mieć wpływ podczas późniejszych prac i optymalizacji technicznych w witrynie.
Najpopularniejszą w Polsce, a także na całym świecie platformą służącą do zarządzania stronami internetowymi, jest WordPress. Powstał w 2003 roku, a jego pierwotnym założeniem była obsługa blogów. Szybko okazało się jednak, że jego zalety w postaci dużej elastyczności i możliwości rozszerzenia go o wtyczki pozwalają na tworzenie na nim witryn o znacznie szerszym zastosowaniu. Działa w oparciu o open source, co w praktyce oznacza, że nad wsparciem i usprawnieniami mogą pracować również użytkownicy systemu oraz programiści, którzy z niego korzystają. Obecne możliwości WordPressa pozwalają na stworzenie na nim strony internetowej o praktycznie każdej funkcjonalności i tematyce – od stron firmowych, przez sklepy, po fora i portale społecznościowe. Ważne z punktu widzenia użytkownika jest to, że obsługa witryny może odbywać się bez znajomości zagadnień programistycznych, z poziomu wygodnego panelu. System jest też darmowy. Przez lata stał się jednym z najbardziej przyjaznych dla użytkownika silników zarządzania treścią dostępnych na rynku. Tak duża popularność platformy sprawiła, że miliony właścicieli stron internetowych na całym świecie poszukują usługi, jaką jest pozycjonowanie WordPress. Zobacz, na co zwrócić uwagę, jeżeli również Twoja witryna działa na tym systemie CMS.
Skoro już wiesz, co to jest WordPress, warto dowiedzieć się, jak będzie wyglądać pozycjonowanie strony, która jest na nim zbudowana i prześledzić ten proces od podstaw. Działania te będą dotyczyć zarówno aspektów technicznych witryny, jak i treści, które się na niej znajdują. Przedstawiamy pozycjonowanie strony WordPress krok po kroku.
Zanim znajdziesz specjalistów SEO dla WordPress i powierzysz im prace nad stroną, możesz samodzielnie zwrócić uwagę na kilka kwestii i przygotować stronę do pozycjonowania. Tak jak wspomnieliśmy, pozycjonowanie stron www rozpoczyna się bowiem tak naprawdę w momencie wyboru platformy i tworzenia witryny. Po pierwsze – postaw na dostosowany do Twoich potrzeb hosting. Od niego zależy m.in. płynność i szybkość strony. Jeżeli usługa hostingu, którą wybierzesz, będzie niewystarczająca lub będzie cechować się niską jakością, nawet najlepsze działania SEO na stronie mogą nie wystarczyć do poprawy tych parametrów. Drugim ważnym czynnikiem, na który masz wpływ, jest to, czy Twoja witryna zapewnia użytkownikom odpowiedni poziom bezpieczeństwa za sprawą certyfikatu SSL. Gwarantuje on szyfrowanie połączenia, co ma szczególne znaczenie, jeżeli goście zostawiają na stronie swoje dane. Obecność certyfikatu – lub jego brak – oceniana jest też przez wyszukiwarki. To jeden z czynników rankingowych Google, a także niezbędny element, jeśli chcesz reklamować swoją firmę w Google Ads.
Techniczna optymalizacja strony WordPress rozpoczyna się już na etapie wyboru motywu (skórki) dla strony. Zbyt wolno działający motyw nie będzie wpływać korzystnie na pozycję w wyszukiwarce. Zwróć uwagę na to, czy wybrany przez Ciebie szablon nie wiąże się z pracą dużej liczby wtyczek i skryptów, które spowalniają działanie witryny. Być może wcale nie są konieczne z funkcjonalnego punktu widzenia i można z powodzeniem z nich zrezygnować.
Strona internetowa nie staje się automatycznie widoczna w Google po jej uruchomieniu. Muszą na nią dotrzeć roboty wyszukiwarki i ją zaindeksować. Możliwość tę można w łatwy sposób zablokować lub odblokować z poziomu ustawień w panelu WordPress. Zwróć uwagę na to, czy pozwalasz wyszukiwarkom na indeksowanie. Szczególnie, gdy Twoja strona została dopiero oddana do użytku, ponieważ często blokada indeksacji jest włączona na etapie tworzenia witryny.
Optymalizacja WordPress to też konieczność zadbania o konstrukcję adresów URL znajdujących się w witrynie. Największy błąd, jaki możesz pod tym względem popełnić, to adresy nieprzekazujące treści strony, bez słów kluczowych, będące tylko ciągiem przypadkowych znaków. Adresy możesz w łatwy sposób zmienić z poziomu ustawień w panelu Wordpress.
Pozycjonowanie strony w WordPress nie obejdzie się bez stworzenia mapy strony XML. To plik w formacie xml, który rzeczywiście jest swego rodzaju mapą, ponieważ znajduje się w nim lista podstron i linki w witrynie. Zaletą WordPressa jest to, że istnieje możliwość wygenerowania pliku automatycznie np. przy pomocy wtyczki.
Po usunięciu lub zmianie danego adresu URL, użytkownicy odwiedzający Twoją stronę mogą zetknąć się z błędem 404 informującym o tym, że dana strona już nie istnieje. Ma to znaczenie zarówno dla pozycjonowania, jak też dla wrażenia odwiedzającego, który może zwyczajnie zrazić się i wyjść z Twojej witryny. Unikniesz tego, ustawiając przekierowanie 301. Dzięki temu użytkownik zostanie przeniesiony pod nowy adres bez zetknięcia się z komunikatem o błędzie 404. Możliwość skorzystania z tej opcji również znajdziesz we wtyczkach dostępnych na platformie WordPress. Jeśli chcesz uniknąć tego problemu w swoim serwisie, warto dokładnie go przeanalizować i zdecydować się na audyt stron internetowych.
Pozycjonowanie SEO WordPress może być znacznie trudniejsze, jeśli będziesz musiał zmagać się z problemem duplikatów na stronie i kanibalizacji słów kluczowych. Jeżeli na kilku podstronach witryny znajdzie się powielona treść, Google zawsze będzie wybierać jedną z nich i kierować na nią użytkowników przez wyszukiwarkę. Unikniesz tego, stosując tag canonical. Dodaje się go na strony ze zduplikowaną treścią. Jego zadaniem jest poinformowanie robotów wyszukiwarki, który z adresów mają uznać za priorytetowy, czyli kanoniczny. Dzięki temu, gdy roboty sieciowe znajdą się na danej stronie, możesz wskazać im URL, który powinien zostać uwzględniony w wyszukiwarce. Wtyczki do Wordpressa umożliwiają łatwe dodanie linków kanonicznych do każdej z podstron danego serwisu.
Kolejnym ważnym aspektem, jeśli decydujesz się na pozycjonowanie WordPress, jest odpowiednia optymalizacja treści i jej struktury. Istnieje kilka podstawowych zasad, na które z pewnością zwróci uwagę specjalista pracujący nad Twoją stroną.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac optymalizacyjnych na stronie niezbędny jest dobór odpowiednich słów kluczowych, które mają potencjał budowania ruchu. Należy poznać informacje na temat tego, co wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, którzy odwiedzają zarówno Twoją stronę, jak też witryny konkurencyjne. Następnie frazy te warto umieścić w treściach. Jednym z narzędzi służących do ich doboru jest planer słów kluczowych Google. Istnieją również zewnętrzne narzędzia, zarówno darmowe, jak i płatne. Najpopularniejsze z nich to np. Semstorm oraz Ahrefs. Czasami jednak po prostu warto zwrócić uwagę na to, jakich słów używa konkurencja opisująca ten sam temat.
WordPress jest platformą, która wyróżnia się dużą funkcjonalnością pod względem tworzenia przyjaznej zarówno dla SEO, jak i dla użytkownika struktury strony. Ponownie wiele możliwości oferuje sam panel obsługi, bez konieczności instalacji wtyczek czy znajomości HTML. Usługi można odpowiednio skategoryzować, a w razie potrzeby stworzyć także podkategorie. Oprócz tego standardowo stosuje się dodatkowe podstrony, jak np. „kontakt”, czy „o firmie”.
W przypadku sklepów internetowych przydatne może okazać się rozszerzenie w postaci systemu WooCommerce. Tworząc strukturę strony, należy pamiętać o tym, aby w każdej z kategorii znalazły się produkty związane ze sobą tematycznie, a nazwa kategorii jak najlepiej je opisywała, a zarazem była słowem kluczowym, na które chcesz się pozycjonować. Najlepsza zasada budowania struktury zakłada, że użytkownik powinien mieć możliwość dotarcia do każdej podstrony w sklepie przy pomocy maksymalnie 3-4 kliknięć, a także powrotu na stronę główną w dowolnym momencie. Do tak stworzonego drzewa kategorii należy stworzyć odpowiednie treści.
Optymalizacja WordPress pod SEO obejmuje przygotowanie nowych lub też dostosowanie obecnych tekstów ze strony internetowej do wybranych słów kluczowych. Frazy muszą znajdować się w nich, aby roboty Google wiedziały, czego dotyczy witryna i przy jakich wyszukiwanych zapytaniach mają ją wyświetlać. Konieczne jest stworzenie planu wykorzystania słów kluczowych z podziałem na konkretne podstrony. Powinny one pokrywać się tematycznie z tym, co znajduje się na danej stronie – np. fraza z rodzajem usługi. Konieczne jest kilkukrotne powtórzenie słów kluczowych zarówno w formie odmienionej, jak i nieodmienionej, z zachowaniem użyteczności treści dla potencjalnego klienta. Nie można zatem przesadzić, aby teksty nie zyskały charakteru nieczytelnego SPAMu. Treści powinny być również unikatowe – dotyczy to zarówno kopiowania z innych serwisów, jak też z różnych podstron w ramach Twojej strony. Intuicyjny panel WordPress sprawia, że treść łatwo może uzupełnić nawet początkujący właściciel witryny internetowej.
Optymalizacja strony na WordPress polega również na ustrukturyzowaniu treści, co jest ważne zarówno dla potencjalnego odbiorcy, jak i robotów Google, które będą indeksować Twoją stronę. Przyjmuje się, że na podstronie powinien znajdować się jeden nagłówek H1 oraz odpowiednia do potrzeb liczba nagłówków niższego rzędu (od H2 do H6). W nich powinny być uwzględnione najważniejsze słowa kluczowe (przeważnie będzie to po prostu nazwa kategorii oraz słowa opisujące jej zawartość).
Działaniem, które wpływa na pozycjonowanie strony (Wordpress) jest optymalizacja meta title strony. Przyjmuje się, że to kolejne miejsce, w którym w treści należy umieścić odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Meta title można za pośrednictwem kilku kliknięć zmienić bezpośrednio z poziomu każdej podstrony w panelu Wordpressa, lecz istnieją też wtyczki, które pozwalają na masowe zarządzanie metadanymi.
Do treści Twojej strony należą nie tylko teksty, lecz też obrazy. Ich obsługa dzięki platformie Wordpress jest również bardzo wygodna i intuicyjna. Istotne znaczenie w przypadku optymalizacji plików graficznych ma atrybut alt, czyli alternatywny opis do zdjęcia. Roboty Google nie odczytują treści zdjęcia z obrazu, lecz właśnie z owego opisu. Należy zatem opowiedzieć w nim, co znajduje się na danym zdjęciu. W praktyce tworzenie opisów alternatywnych to często po raz kolejny umieszczanie słów kluczowych dotyczących danej podstrony, np. zdjęcie butów – alt: buty marka x, kolor y.
Bezpłatna wycena
Tym, co sprawia, że WordPress jest tak popularny, a jednocześnie funkcjonalny pod względem SEO, są jego duże możliwości rozbudowy i dopasowania do własnych potrzeb za sprawą wtyczek. Oto kilka z nich, które mogą się przydać, jeśli tym, co Cię interesuje, jest optymalizacja strony WordPress.
Wielofunkcyjna wtyczka chętnie wykorzystywana, gdy na stronie prowadzone jest pozycjonowanie WordPress. Ceniona zarówno przez pozycjonerów, jak i osoby bez specjalistycznej wiedzy, chcące samodzielnie zadbać o widoczność i funkcjonalność swojej strony. Pozwala na zarządzanie takimi czynnikami, jak dane strukturalne, metatagi oraz alternatywne opisy do zdjęć. Umożliwia również stworzenie i edytowanie mapy XML. Według niektórych specjalistów najlepsza wtyczka SEO z tej kategorii.
Kolejna z wielofunkcyjnych wtyczek SEO. Do szczególnie przydatnych w tym zakresie funkcji należy:
JWtyczka mająca na celu poprawienie szybkości działania strony. Źródła strony zapisywane są w formie plików HTML, bez udziału PHP. Dzięki temu w praktyce zmniejsza się objętość witryny, a zarazem czas, jakiego potrzebuje do interakcji z użytkownikiem.
Następne z narzędzi poprawiających wydajność serwisu. Skupia się ono jednak na optymalizacji grafik na stronie. Daje możliwość kompresji zdjęć bez utraty ich jakości – również plików, które już zostały umieszczone w witrynie
Zadaniem tej wtyczki jest analiza linków znajdujących się na stronie internetowej. Umożliwia bieżący monitoring zarówno linków wewnętrznych pod kątem ewentualnego występowania błędów 404, jak też tego, czy działają wszystkie linki, z których kierujesz użytkowników na inne, zewnętrzne strony. Ze względu na ryzyko obciążenia serwera, warto jednak wykorzystać ją do poprawek, po czym wyłączyć.
Wtyczka, dzięki której z poziomu panelu CMS obsłużysz przekierowania zastosowane na stronie. Można przy jej pomocy również monitorować występujące w witrynie błędy 404. Zapobiegniesz dzięki temu utracie ruchu i negatywnym wrażeniom użytkowników. Nie jest to jednak rozwiązanie niezawodne, które sprawdziłoby się na każdej stronie internetowej.
Wtyczka umożliwiająca dodawanie rich snippets, czyli dodatkowych elementów opisu, które mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Mogą one zawierać np. daty i miejsca wydarzeń, dostępność produktów czy oceny użytkowników.
Z All In One WP Migration zadbasz o bezpieczeństwo swojej witryny, tworząc przy pomocy jednego kliknięcia jej kopię zapasową, którą możesz zapisać w chmurze lub na dysku. To bardzo ważne, aby mieć zachowany backup podczas prac nad danym serwisem. Unikniesz w ten sposób ryzyka, że któreś z podejmowanych działań sprawi, że stracisz zawartość strony. Jest to również przydatna wtyczka, gdy przenosisz swoją witrynę na inny serwer.
Żaden system CMS nie uchroni Twojej strony w 100 % przed atakami hakerskimi czy wirusami. Jeśli nie chcesz zatem stracić zawartości witryny, a także efektów, jakie dało Ci pozycjonowanie strony WordPress, niezbędna jest wtyczka antywirusowa. Najczęściej pobieranym oprogramowaniem tej kategorii jest Wordfence. To wielofunkcyjny plugin, spełniający rolę m.in. firewalla, skanera malware, a także blokady niepożądanego ruchu. Innym popularnym antywirusem dla WordPressa jest np. Solid Security.
Skoro WordPress jest tak uniwersalny i pozwala na stworzenie strony o dowolnej tematyce, nie może w nim zabraknąć funkcjonalności pozwalających na skonstruowanie sklepu internetowego. Służy do tego wtyczka, a właściwie to system WooCommerce. Dzięki niej dodawanie produktów nie różni się wiele od dodawania za pomocą tego systemu CMS podstron o standardowej treści i można robić to bez znajomości HTML. Sama konfiguracja początkowa sklepu, ustalenie jego wyglądu oraz dodanie produktów to intuicyjny, nieskomplikowany proces, z którym poradzi sobie każdy. Warto pamiętać jednak o tym, że w praktyce WooCommerce jest osobnym systemem znacznie rozszerzającym możliwości WordPressa oraz ingerującym w silnik strony.
Oficjalna wtyczka Google, która pozwala na zintegrowanie następujących narzędzi Google ze stroną w WordPressie:
Dzięki temu w łatwy sposób zyskasz dostęp do wspieranych przez Google funkcji umożliwiających śledzenie oraz analizę ruchu na stronie. Zainstalujesz też tagi śledzące, które wykorzystasz w reklamach Google Ads.
Instalacja wszystkich wymienionych wtyczek oraz stosowanie się do zaleceń w nich zawartych z pewnością nie jest uniwersalną receptą na sukces i skuteczne pozycjonowanie strony na WordPress. Należy przeanalizować potrzeby witryny i jej charakterystykę, ponieważ niektóre z opisywanych pluginów mogą okazać się po prostu zbędne, gdyż nie będziesz ich wykorzystywać. Znajdą się też kwestie, które łatwo rozwiążesz przy pomocy samego panelu WordPressa, a wtyczki jedynie powielą jego funkcjonalność. Jeśli chcesz wypróbować wtyczkę mającą pomóc w działaniach SEO, sprawdź jej źródło oraz przeczytaj oceny użytkowników. Zwróć uwagę również na częstotliwość aktualizacji. Niesprawdzona, nieaktualizowana wtyczka może generować na Twojej stronie problemy z bezpieczeństwem.
Nie da się uniknąć też tematu kosztów wtyczek. Każdy właściciel witryny dysponuje ograniczonym budżetem, jaki może przeznaczyć na pozycjonowanie strony WordPress. Warto przeanalizować instalowane wtyczki również pod tym kątem. Niektóre z nich wydają się bardzo praktyczne, lecz po instalacji może okazać się, że większość funkcjonalności dostępna jest w wersji premium. Wykupienie wszystkich funkcji w pluginach strony również nie daje gwarancji lepszej skuteczności w SEO, ponieważ liczy się to, czy będą one dla Ciebie przydatne i w jaki sposób je wykorzystasz. Najlepiej zatem zastanowić się nad tym, jakie funkcje okażą się praktyczne i wykupić jedynie takie wtyczki, które rzeczywiście będą Ci potrzebne.
Warto pamiętać o jeszcze jednej istotnej kwestii – zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek zawsze spowolni Twoją stronę. Nieświadomie możesz zatem osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego, zmniejszając funkcjonalność i prędkość witryny, a także obniżając jej atrakcyjność dla wyszukiwarek i użytkowników. Również z tego powodu warto, aby optymalizacja SEO WordPress na Twojej stronie odbywała się pod okiem doświadczonego specjalisty, który będzie potrafił dopasować narzędzia do Twoich potrzeb i oczekiwań. Samemu nie instaluj dużej ilości wtyczek, a tylko te, które są absolutnie konieczne.
Opisywane funkcjonalności sprawiają, że WordPress jest jednym z najbardziej przyjaznych dla użytkownika systemów CMS, które możesz wybrać, jeśli zależy Ci również na skutecznym pozycjonowaniu strony. Jego konstrukcja skraca i upraszcza wiele czynności, które można wykonać w witrynie, a co za tym idzie również wiele działań SEO. Oto główne zalety WordPressa w pozycjonowaniu:
Nie jest to oczywiście system idealny, ponieważ w każdym dostępnym na rynku rozwiązaniu znajdą się zarówno plusy, jak i minusy. Do słabszych stron WordPressa należy chociażby konieczność płacenia za rozbudowane możliwości niektórych wtyczek czy też ryzyko, że ich zbyt duża liczba spowolni stronę i uczyni ją mniej przyjazną dla użytkownika i wyszukiwarek. Oprócz tego ze względu na swoją popularność system ten jest również popularnym celem ataków hakerskich. Nie zmienia to jednak faktu, że WordPress należy do systemów CMS, które oferują użytkownikowi najwięcej rozwiązań, możliwości personalizacji, a co za tym idzie – również funkcji przydatnych pod kątem pozycjonowania witryny w wyszukiwarkach.
Za firmą Antygen stoi wieloletnie doświadczenie oraz setki klientów usatysfakcjonowanych z efektów i jakości usług. Pozycjonowanie stron internetowych, w tym pozycjonowanie WordPress to nasza specjalność już od 2007 roku. Wiele projektów od dawna opierało się na Wordpress i dzięki temu znamy doskonale. Decydując się na współpracę z nami, możesz mieć pewność, że opracujemy indywidualny plan działania i dostosujemy go do specyfiki Twojej strony i działalności, a także Twoich oczekiwań. Do pracy z klientem podchodzimy w sposób partnerski – zawsze wsłuchujemy się w to, co klient chce nam goprzekazać, aby wysokie pozycje strony w Google były nie tylko celem samym w sobie, ale umożliwiały realny rozwój biznesowy i lepsze dotarcie do odbiorców. Opieramy się zarówno na swoim doświadczeniu, jak i najnowszych rozwiązaniach technologicznych z zakresu SEO, aby stale podnosić swoje umiejętności, a zarazem też jakość oferowanych usług.
Jeśli chcesz przekonać się o jakości naszych usług, zachęcamy do zapoznania się z opiniami o nas, które wystawili nam nasi dotychczasowi klienci, wśród których wielu z nich ma strony internetowe zbudowane właśnie na CMS-ie WordPress. Skontaktuj się z nami i zamów bezpłatną wycenę, a my postaramy się przedstawić Ci możliwości, jakie stoją przed Tobą i Twoją stroną internetową dzięki usługom SEO.
Bezpłatna wycena